arrow_drop_up arrow_drop_down
Belonen op een verkeerde manier
13 januari 2021 

Belonen op een verkeerde manier

Hoewel positief bedoeld, kan belonen ook op een verkeerde manier gedaan worden. Kinderen belonen kan op verschillende manieren. Naast mijn duimhoesjes bied ik verschillende producten aan om het kind meer te motiveren om door te zetten met het stoppen met duimen. Ik heb een boekje geschreven over een superheld wiens superkrachten niet werken als hij duimt. Het is een leuk en spannend verhaal waarbij een kind geïnspireerd en aangemoedigd wordt om te stoppen met duimen. Uit een evaluatie onder onze klanten is gebleken dat kinderen het een leuk en spannend verhaal vinden en dat zij aangemoedigd worden om te stoppen met duimen. Daarnaast vinden ouders het een nuttig en plezierig hulpmiddel vinden om hun kind te ondersteunen bij het opgeven van deze gewoonte. Om een kind op een positieve manier te motiveren en te belonen bied ik ook kleurrijke beloningskaarten aan. Eerst goed je best doen en daarna een mooie beloning!

Belonen op een verkeerde manier

Ik zie dit nu helaas gebeuren bij mijn zoontje in groep 5. De juf deelt dagelijks 3 sterren uit aan kinderen die erg veel opdrachten gemaakt hebben en nog steeds ‘groen’ zijn in het online systeem (er is dus vooruitgang te zien). Ik heb dit afgelopen week nu verschillende keren voorbij zien komen en ik krijg hier zelf een heel naar gevoel bij.

Superster van de week

Op vrijdag wordt de Superster van de Week benoemd en hier wordt vanaf donderdag naar toegeleefd met een tussenstand. “Morgen zien we wie de superster van de week verdient…. Die heeft de meeste opgaven gemaakt en is ook nog steeds groen….. Spannend! Een aantal kinderen hebben deze week al over de 1000 opgaven gemaakt! Oef! Truusje heeft er al 1133 en Pietje 1209!”.  Op vrijdag kregen we een mail met wie de superster was geworden. “De superster van de week is… Pietje! Hij heeft deze week 1894 opgaven gemaakt. Wat veel! En ook een groen poppetje dus hij gaat ook nog vooruit! Gefeliciteerd, Pietje!” Mijn zoontje las dit, barstte in tranen uit en riep: “Ik ga toch nooit een ster krijgen, ik ben te dom”.

Ik ga toch nooit een ster krijgen, ik ben te dom

Deze reactie was precies waar ik bang voor was. Bij deze manier van belonen wordt er heel erg ingezoomd op het aantal gemaakte opdrachten. Dit kan niet, want dit is per kind verschillend. Een kind dat groep 5 met twee vingers in zijn neus doet die maakt nu eenmaal meer opdrachten dan een ander kind die het erg moeilijk vindt.

Mijn eigen zoontje heeft het door zijn gebrek aan concentratie moeilijk op school en heeft hierbij faalangst ontwikkelt. Ik ben supertrots op mijn zoontje als hij bv. 20 opdrachten maakt die hij ontzettend moeilijk vindt. Dan krijgt nu de allergrootste pluim die ik maar kan vinden. Heel leuk dat er een kind in de klas is 1894 opdrachten heeft gemaakt, maar in de ogen van mijn zoontje gaat hijzelf daar bij lange na nooit aankomen.

Ik heb mijn gevoel neergelegd bij de juf. Zij vertelde mij: “dat alle kinderen die groei laten zien op hun eigen niveau in aanmerking komen voor een ster. Van sommige kinderen worden er minder opgaven verwacht om toch voor een ster in aanmerking te komen.”. Ik vraag me werkelijk waar af waarom er dan zo’n nadruk wordt gelegd op het aantal gemaakte opdrachten. Is toch totaal irrelevant!

Vandaag kreeg ik de dagplanning voor morgen. Hierin stond wederom wie de sterren van vandaag zijn. Mijn zoontje heeft een ster gekregen. Ik gaf hem hiervoor een flinke pluim. Hij vertelde met een beteuterd gezicht dat hij 101 opdrachten had gemaakt…

About the author
Ik ben Petra en in het dagelijks leven ben ik, net als alle andere moeders, een heleboel dingen tegelijk. Bekeerde moslima, vrouw van een leuke man, moeder van 2 lieve kids, eigenaar van Nietmeerduimen.nl. Ik blog graag over de dingen in het leven die mij bezig houden, zoals mijn kids, mijn bedrijf, mijn koolhydraatarme/keto leefstijl, mijn reizen en mijn avontuur als ondernemer.
Place comment